Strategi Pemasaran 4P pada Home Industry Winwin Bakery dalam Meningkatkan Promosi Penjualan di Era Milenial (Study Kasus di Kecamatan Tilamuta)

Strategi Pemasaran

Authors

Keywords:

marketing, strategy, SWOT analysis

Abstract

This study aims to identify internal and external factors in the marketing of business products that influence the development of the Winwin Bakery home industry in Tilamuta District and to compile the application of marketing strategies for bakery products to the Winwin Bakery home industry on social media in the millennial era. This research uses case study research that produces descriptive data with data analysis techniques, namely SWOT analysis with ten informants—collecting data by conducting observations, interviews, and documentation. The types and sources of data are primary data and secondary data. The research results show that the factors contained in the Winwin Bakery business are internal factors (strengths and weaknesses). External factors (opportunities and threats), the opportunity factor in the Winwin Bakery business is that the company has met the requirements for an MUI halal certificate permit. In contrast, the threat factor is the existence of a branch of similar bakery industry. Implementing marketing strategies through social media such as Facebook and Instagram in the millennial era will make it easier for consumers to find out the latest menus and promotions, to be closer to customers and consumers easily find out the products or promotions currently in effect at Winwin Bakery.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andayani, R., & Azis, M. A. (2020). Strategi Keberhasilan Usaha Home Industry Ayu Bakery Di Kecamatan Kolaka. Jurnal Ekonomi Bisnis Syariah, 3, 362–372. https://doi.org/10.5281/zenodo.5501591

Astria, D., & Santi, M. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Bisnis Dalam Strategi Pemasaran Online Untuk Meningkatkan Jumlah Penjualan. Jurnal Eksyar (Jurnal Ekonomi Syariah), 8(2), 246–270.

BPS Provinsi Gorontalo. (2016). Pertumbuhan Produksi Industri Manufaktur Mikro dan Kecil. 1–9.

Fawaid, A., Suharyono, & Mawardi, M. K. (2016). Analis Strategi Pemasaran Perusahaan Yang Berorientasi Ekspor Dalam Peningkatan Volume Penjualan (Studi pada PT Kharisma Rotan Mandiri di Sukoharjo). Jurnal Administrasi Bisnis, 39(1), 1–8.

Handika, M. R., & Darma, G. S. (2021). Strategi Pemasaran Bisnis Kuliner Menggunakan Influencer Melalui Media Sosial Instagram. Jurnal Bisnis Corporate, 6(1), 11–18. https://doi.org/10.46576/jbc.v6i1.1484

Irmawati, Lamusa, A., & LaIHI, M. A. A. (2023). Strategi pengembangan usaha roti pada industri rumah tangga aisyah bakery di kota palu. 11(September 2020), 121–131.

Julianti, A., Fadilla, F., & Faizal, M. (2021). Analisis Penggunaan Media Sosial Facebook Dalam Perkembangan Umkm Gulo Puan Di Desa Bangsal Kecamatan Pampangan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah (JIMPA), 1(2), 125–134. https://doi.org/10.36908/jimpa.v1i2.26

Kurnianto, Y. T. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Instagram sebagai Media Promosi Pemasaran Minimuman di Banjarbaru. Ilmu Komunikasi, 8.

Kurniati, D. (2021). Eksistensi Generasi Millenial dalam Berwirausaha di Era Digital (Studi Kasus Online Shop Denia Donuts Palembang). Journal Science Innovation and Technology (SINTECH), 1(2), 37–45. https://doi.org/10.47701/sintech.v1i2.1066

Liwe, S. E., & Widiyanto, A. (2018). Deskripsi Penggunaan Zat Pewarna Sintetis Rhodamin B Pada Makanan Jajanan Jelly Yang Dijual Di Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Taman Kabupaten Pemalang Tahun 2017. Buletin Keslingmas, 37(3), 296–304. https://doi.org/10.31983/keslingmas.v37i3.3877

Muttaqin, Z. (2012). Facebook Marketing Dalam Komunikasi Pemasaran Modern. Teknologi, 1(2), 103–109. https://doi.org/10.26594/teknologi.v1i2.63

Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi (Studi Deskriptif pada Happy Go Lucky House). Jurnal Common, 3(1), 71–80. https://doi.org/10.34010/COMMON.V3I1.1950

Regency, T., Subdistrict, S. P., & City, P. (2017). Maximization of 3URGXFWLRQ RI %UHDG DQG %URZQLHV E 36DULDK %DNHU´, QGXVWU LQ Tanamodindi Regency, South Palu Subdistrict, Palu City. 5(1), 36–45.

Septinor, B. (2016). Analisis Swot Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Sepeda Motor Honda Pada Cv. Semoga Jaya Di Area Muara Wahau Kabupaten Kutai Timur. EJournal Administrasi Bisnis, 4(1), 116–127.

Suwarni, E., Sedyastuti, K., & Mirza, A. H. (2019). Peluang Dan Hambatan Pengembangan Usaha Mikro Pada Era Ekonomi Digital. Jurnal Ikraith-Ekonomika, 2(2), 29–34.

Tugiyono, J. (2019). Pengaruh Motivasi Kerja terhadap Kinerja Karyawan LPK Pramidia Bandung. Jurnal TEDC, 13(3), 267–275.

Wahyono, H. (2019). Pemanfaatan teknologi informasi dalam penilaian hasil belajar pada generasi milenial di era revolusi industri 4 . 0. Proceeding of Biology Education, 3(1), 192–201.

Wahyudi, H. S., & Sukmasari, M. P. (2014). Artikel Teknologi dan Kehidupan Masyarakat. Artikel Teknologi Dan Kehidupan Masyarakat, 3((1)), 1–12.

Warto, W., & Samsuri, S. (2020). Sertifikasi Halal dan Implikasinya Bagi Bisnis Produk Halal di Indonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 2(1), 98. https://doi.org/10.31000/almaal.v2i1.2803

Published

2023-06-01

How to Cite

Lihawa, L., Baruwadi, M. H., & Wibowo, L. S. (2023). Strategi Pemasaran 4P pada Home Industry Winwin Bakery dalam Meningkatkan Promosi Penjualan di Era Milenial (Study Kasus di Kecamatan Tilamuta): Strategi Pemasaran. Jurnal Ilmiah Membangun Desa Dan Pertanian, 8(4), 127–135. https://doi.org/10.37149/jimdp.v8i4.464

Issue

Section

Articles